Till sidans huvudinnehåll

Remissvar avseende Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning (SOU 2024:81)

Om RFSU

Riksförbundet för sexuell upplysning, RFSU, är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell medlemsorganisation som grundades 1933. Genom kunskap, engagemang och påverkan bidrar RFSU till en värld där alla människor är fria att bestämma över och njuta av sin kropp och sin sexualitet. Organisationen arbetar lokalt, nationellt och internationellt för sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter. I över 90 år har RFSU jobbat för att alla barn och unga ska få en evidensbaserad och inkluderande sexualundervisning i skolan.

Sammanfattning

RFSU avstyrker förslaget att ta bort examensmålet “visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer” i förskole-, grund- och yrkeslärarutbildningarna.

Övriga delar av utredningen kommenteras ej.

Utredningens förslag och RFSU:s ställningstaganden

Behåll examensmålet om identitet, sexualitet och relationer


RFSU ser med oro att elevers rätt till evidensbaserad kunskap om sexualitet kommer att tas ifrån dem med de föreslagna ändringarna. Examensmålet “visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer” infördes 2020 inom lärarutbildningarna. Det har alltså inte ens gått fem år sedan detta examensmål infördes i lärarutbildningarna. Skälet till att detta infördes som mål var att man såg att sexualundervisningen i skolan behövde stärkas, bland annat med anledning av de vittnesmål som lyftes från både lärare och elever under metoo. Det är oroväckande att förändringarna redan ska monteras ner, innan de knappt hunnit implementeras ordentligt.

Många lärare hade då, och har fortfarande idag, svårt att undervisa om frågor som rör sexualitet och relationer. Utifrån en enkätundersökning som RFSU genomförde tillsammans med Göteborgs universitet 2022 vet vi att blivande lärare tycker att det är roligt och viktigt men också svårt att undervisa om frågor som rör sexualitet. 70% av lärarstudenterna angav att man vill ha mer kunskap om ungas sexualitet. Det var ett område som lärarutbildarna i liten utsträckning uppgav att de hade undervisat om och som de dessutom ansåg var svårt att undervisa om [1].

Skolinspektionen har tidigare kritiserat den stora variationen mellan och inom skolor när det gäller sexualundervisningen, vilket också är ett skäl för att ha med det i lärarutbildningen. Bara på det sättet får alla lärare en gemensam förståelse av syfte och innehåll med undervisningen, och minskar risken att kunskapen blir personbunden [2].

När lärare får verktyg att kommunicera och reflektera kring dessa frågor med unga lär de sig inte bara att hålla i sexualundervisning. Med de förmågorna kan lärare även förebygga våld och diskriminering, synliggöra begränsande normer och stärka ungas egenmakt. Frågor som rör sexualitet, identitet och relationer genomsyrar hela samhället och hela skolmiljön; det syns i hur elever förhåller sig till varandra, hur elever ser på sig själva, hur lärare förhåller sig till elever - och är något som alla lärare behöver förstå och hantera varje dag.

Den enda motiveringen som utredningen ger till att ta bort detta examensmål är att “de frågor som rör mänskliga rättigheter, grundläggande demokratiska värderingar samt diskriminering och annan kränkande behandling av elever liksom identitet, sexualitet och relationer behandlas naturligt kopplade till motsvarande mål i värderingsdelarna av skolans och förskolans läroplaner. Enligt utredningens uppfattning behöver de därmed inte anges som separata examensmål, utan det är tillräckligt att det i examensmålen hänvisas till skolans styrdokument och värdegrund – lärarutbildningarna ska förbereda lärarstudenterna att arbeta efter dessa” [3].

Argumentet att lärare fortfarande examineras på sexualitet, identitet och relationer eftersom de examineras på läroplanen riskerar att falla helt med tanke på den nya läroplansutredningen. Den 26 februari kom slutbetänkandet från läroplansutredningen, Kunskap för alla - nya läroplaner med fokus på undervisning och lärande (SOU 2025:19). I den föreslås att skrivningarna om identitet, sexualitet och relationer tas bort från läroplanerna. Om den föreslagna förändringen gällande examensmålen antas, samtidigt som skrivningarna i läroplanen försvinner, betyder det alltså att nyexaminerade lärare kommer att gå igenom en hel lärarutbildning utan att testas på grundläggande kunskaper i att prata med unga om sexualitet, identitet och relationer. Eftersom vi inte vet vad som händer med skrivningarna i läroplanen är det extra viktigt att det finns ett examensmål som explicit säger att lärare ska ha kunskap om dessa frågor.

Vi vet att sexualundervisningen är avgörande för att alla ska få kunskap och möjlighet att själva fatta beslut om sin kropp och sexualitet. Sexualundervisningen måste rymma den mångfald av funderingar som vi vet att unga har, och för att kunna genomföras måste läraren ha verktyg och kunskaper för att leda den. En bra sexualundervisning stärker ungas förmåga att kunna uttrycka sin sexualitet och ha relationer på ett lustfyllt, ömsesidigt och jämställt sätt.

Hindret för att elever idag ska få tillgång till kunskap om sexualitet, relationer och identitet som de har rätt till är strukturellt - det handlar om att lärare saknar tillräcklig kompetens, och att frågorna prioriteras för lågt i skolan. Det behövs fortfarande satsningar på att stötta lärare att leva upp till elevers behov.

Efter 120 år av sexualundervisning i svensk skola antogs 2020 äntligen examensmålet att alla lärare ska kunna hantera frågor om sexualitet och relationer. Lärare behöver fortfarande mer kunskap om hur man har samtal med unga om sexualitet - inte mindre.

Undertecknas

Ingela Holmertz
Generalsekreterare, RFSU
Stockholm, 2025-03-19

Remissvaret har beretts av Frank Berglund, sexualpolitisk sakkunnig, RFSU

Referenser

  1. Roligt och viktigt men svårt, RFSU 2022 https://rfsu.shop.strd.se/ftp/files/19299.pdf
  2. Skolinspektionen, 2018 https://www.skolinspektionen.se/globalassets/02-beslut-rapporter-stat/granskningsrapporter/tkg/2018/sex-och-samlevnad/sex-och-samlevnadsundervisning-rapport-feb-2018.pdf
  3. Ämneskunskaper och lärarskicklighet, sida 398