Yttrande över slutbetänkande av Statens vård- och omsorgsutredning SOU 2012:33
Inledning
RFSU är en partipolitiskt och religiöst obunden folkrörelse med uppgift att sprida en positiv, bejakande och öppen syn på samlevnads- och sexualfrågor. Vi arbetar med utgångspunkt i sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter (SRHR) för ett jämlikt och jämställt samhälle där sexualitet är en källa till glädje och njutning i människors liv.
Hälsa är en grundläggande mänsklig rättighet som är nödvändig för utövandet av alla mänskliga rättigheter. Sexuell och reproduktiv hälsa är viktiga och nödvändiga delar för rätten till högsta uppnåbara fysisk och mental hälsa. Sexuell och reproduktiv hälsa kan varken uppnås eller skyddas utan sexuella eller reproduktiva rättigheter.
Reproduktiva rättigheter innebär att fritt och under ansvar bestämma om antalet barn och tidrymden mellan havandeskapen samt att få tillgång till upplysning och utbildning, liksom till de medel som behövs för att kunna utöva denna rätt.
Sexuella rättigheter omfattar mer än bara hälsofrågor. Sexuella rättigheter garanterar var och ens åtnjutande och uttryck för sin sexualitet fria från tvång, diskriminering och våld. De sexuella rättigheterna bidrar till att förverkliga principer om frihet, jämlikhet, jämställdhet, självbestämmande och värdighet.
Sammanfattning
RFSU delar i stort utredarens bedömning av vård och omsorgssektorns utmaningar och att behovet av samarbete på nationell nivå, den strategiska statliga styrningen måste öka. En stärkt tillsyn och utvecklingen av kunskapsstyrning kräver sannolikt en ny myndighetsstruktur. RFSU delar även utredningens syn i delbetänkande 2011 att det hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbetet behöver få större genomslag om Sverige ska klara kostnadsutvecklingen och framtida utmaningar inom vård och omsorg.
Utredarens analys och förslag till genomgripande förändringar av statens styrning för att förbättra vård och omsorg i landet är komplicerat och mångfacetterat. Då RFSU vare sig inbjudits till medverkan under arbetets gång eller utsetts som remissinstans vilket vi djupt beklagar, avstår vi från ställningstagande avseende flertalet delar av förslaget. RFSU tar här enbart ställning till de områden som vi ser har stark koppling till Sexuell och Reproduktiv Hälsa och Rättigheter, SRHR.
RFSU anser inte att förslaget att inrätta en gemensam kunskapsmyndighet för hälsa, vård och omsorg bör genomföras. Vår bedömning är att det hälsoförebyggande och sjukdomsförebyggande arbetet kan komma att underordnas vård och behandling vid redan manifest ohälsa och sjukdom och därmed inte nå den prioriterade ställning som efterfrågats. Primärprevention inom SRHR-fältet sker med många andra aktörer än de inom vård och omsorgssystemet och rör flera samhällssektorer.
RFSU föreslår en ny Folkhälsomyndighet bildas där nationell kunskap avseende hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande. Socialstyrelsen, Folkhälsoinstitutet och Smittskyddsinstitutet är i dag tre myndigheter som har alla ansvar för ett förebyggande arbete inom fältet sexuell och reproduktiv hälsa. Att samla dem under en myndighet skulle kunna förbättra såväl kunskapsstyrning, uppföljning, utvärdering och analys och därmed stärka statens strategiska styrning. RFSU har i många år drivit behovet av en samlad SRHR- politik för ett strategiskt förbättrande och stärkande av den sexuella och reproduktiva hälsan hos befolkningen. Ohälsa inom det sexuella och reproduktiva fältet går till största del att förebygga genom ett väl fungerande hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande arbete. Större delen av detta arbete sker på lokal och regional nivå och med en förbättrad samordning och samverkan mellan olika departement och myndigheter, skulle hälsovinsterna kunna bli större. Tillsyn bör som utredaren föreslår samlas under en egen myndighet.
RFSU
Kristina Ljungros
Förbundsordförande