Vill du? – ett metodpaket om sex, kommunikation, samtycke och samspel
Hur kan man prata om samtycke på ett sätt som når fram? "Vill du?" är ett metodpaket som består av färdiga lektionsupplägg med nio korta filmer, lärarhandledningar och diskussionsfrågor. Syftet med materialet är att stötta dig som undervisar på högstadiet och gymnasiet i att hålla öppna samtal om sex, kommunikation och gränser – på ungas villkor.
Innehåll på sidan
Ta del av metodpaketet på RFSU Learning:
RFSU Learning
RFSU Learning är vår e-learningplattform där du som lärare kan ta del av olika kurser och utbildningar. För att få tillgång till materialet behöver du skapa ett konto.
Följ länken ovan och klicka sedan på "Registrera dig" längst upp till höger. Tjänsten är helt gratis och vi lämnar inte vidare några personuppgifter.
Utbildningstillfällen
Skräddarsydda handledningsprogram för enskilda skolor
I samarbete med Länsstyrelserna i Skåne och Stockholm erbjuder RFSU skräddarsydda längre handledningsprogram för skolor som använder metodpaketet "Vill du?" inom ämnet sexualitet, samtycke och relationer. Handledningen syftar till att stärka skolans långsiktiga arbete med materialet och består av fyra tillfällen, där möten mellan skolpersonal och handledare från RFSU planeras utifrån skolans genomförda och kommande lektioner.
Läs mer och anmäl din skola här
Ge unga praktiska verktyg
Undersökningar visar att unga tycker att kommunikation och samtycke är viktigt. Vi behöver med andra ord inte övertyga dem om det. Däremot behöver vi ge dem verktyg att agera efter det i praktiken. Ambitionen med de korta filmerna och övningarna är att fler elever ska känna att de har fått:
- reflektera över hur man kan hantera olika situationer
- redskap för att skapa samspel och samtal.
“Filmerna ger en skjuts in i diskussionen. Det är bra att man inte behöver prata om sig själv. Eleverna känner igen sig i filmerna. Det känns som ungas perspektiv, inte vuxnas.”
Vill du? och läroplanerna
I de nya läroplanerna för grundskolan och gymnasiet står det uttalat att eleverna ska utveckla förståelse för egna och andras rättigheter, kroppslig integritet och samtycke. Hela andan i Vill du?-materialet bygger på en sådan positiv grundhållning och det här sättet att undervisa på har också funnit ett brett stöd i den internationella forskningen om folkhälsa. Detta syns till exempel i Unescos riktlinjer som tydligt rekommenderar en allsidig sexualundervisning (CSE).
Så här går lektionerna till
Undervisningen är uppdelad i sex lektioner där varje lektion bygger på en förändringsidé (det vi tror kan skapa förändringen). Varje lektion innehåller också flera olika begrepp som förklaras både ordboksmässigt och i sitt sammanhang. Så här kan en lektion se ut:
- Först ser ni en film tillsammans. Filmerna är korta, cirka tre minuter.
- Efter filmen finns det flera övningar att välja mellan, till exempel fyra-hörn-övningar eller associationsövningar.
- Lektionen avslutas med en kort exit-övning som kollar av vad eleverna uppskattat med lektionen, eller vad som nått fram.
Tankarna bakom Vill du?
Pelle Ullholm är sexualupplysare på RFSU och har arbetat med att producera filmerna och metodmaterialet. Han menar att det saknats bra pedagogiska material som fokuserar just på hur en bra sexuell kommunikation och positiva upplevelser kan minska risken för övergrepp.
– Vi vill erbjuda något konstruktivt som handlar om att väcka nyfikenhet och visa hur man kan ta initiativ på ett inkännande sätt, säger han.
“Målet är ju att skapa en positiv förändring och då kan det hjälpa att se ett positivt exempel i en film.”
Filmerna speglar både upplevelsen av att någon går över ens egen gräns och att själv vara den som går över gränsen. Men framförallt visar de konkreta exempel på hur man kan söka samtycke och vara en aktiv åskådare, det vill säga att vara beredd på att ingripa i situationer där någon annan riskerar att fara illa.
– Det är lätt hänt att man bara visar att det är dåligt att reagera på ett visst sätt, inte hur det är bra att reagera. Att bara fokusera på det negativa riskerar att få motsatt resultat – då är det kanske det vi lär ut, säger Pelle Ullholm.
Utvärdering av materialet
Under två års tid och tillsammans med sju olika skolor har RFSU, med stöd av Länsstyrelsen Skåne och Länsstyrelsen Stockholm, utvärderat Vill du? Det är nu ett omfattande, utvärderat och undersökt stödmaterial för att leda samtal med unga om samtycke i linje med de nya skrivningarna i läroplanen.
Titta på filmerna
Nedan kan du titta på samtliga filmer. Just nu är de otextade men textning är på gång.
Castingen
Vad är sex egentligen? Och vad är schysst sex? Hör ungas egna
refektioner kring sex och kommunikation.
Fattar hon det här?
Två personer som båda har förväntningar på kvällen. Båda verkar vilja ha sex med varandra. Vad är det som gör att det inte är så enkelt att sätta ord på det trots att båda verkar vilja?
Födelsedagen
Hur kan man visa vad man vill på ett schysst sätt? Vad är skillnaden mellan att ta initiativ och att tjata? Uppfattas det olika om det är en tjej eller en kille som tar initiativ?
Gorillan
Varför gör man ibland saker som man egentligen inte vill? Ibland kan det finnas förväntningar på killar att ”alltid vilja” – vad kan det få för konsekvenser?
Just do it
Vi befinner oss på en hemmafest. En person har gått iväg till hallen för att han har sett något som gjorde honom orolig och hans kompis hittar honom där.
Basketkillarna
Hur gör man om man förväntas att ha sex men man inte riktigt är sugen? Och hur kan man göra om man är intresserad av någon men kanske inte vill hångla/ha sex just nu?
Hemmakvällen
Hur kan man vara säker på om den man ligger med faktiskt vill ha sex? Och hur vet man vad man själv vill?
Vi mot dom
Andras jargong om egna erfarenheter – hur hanterar man skillnaderna?
Sex is a dialogue
Hur visar man vad man gillar och njuter av? Eller vad man faktiskt inte är sugen på? Sex is a dialogue lyfter vikten av kommunikation.
Lyssna på Vill du-podden
En podd där gymnasieelever reflekterar efter att ha gått igenom hela Vill du-materialet. Bra inspiration för dig som är pedagog och undrar vad dina elever kommer att tänka och tycka!