Sex, kommunikation och gränser I: Sexuella trakasserier
Om metoden
Detta är en metod för att uppmärksamma eleverna på hur sexuella trakasserier kan se ut och ge möjlighet att diskutera det. En viktig utgångspunkt är att vända på maktförhållandena, att deltagarna ska få möjlighet att problematisera hur stereotypa könsroller kan påverka förväntningar på sex och sexualitet.
Filmen Gorillan som metoden bygger på går även att använda för att diskutera nätsex och vad som gäller på nätet.
Filmen Gorillan är en del av RFSU:s material Vill du? som har en fördjupande lärarhandledning.
Så här gör du
Dela länken till filmen Gorillan på Youtube: https://youtu.be/tl0yBIz9X84
Låt eleverna svara skriftligt individuellt eller diskutera i smågrupper och redovisa diskussionen på lämpligt sätt.
Diskussionsfrågor
- Hur mår killen i filmen efteråt? Varför mår han så tror ni?
- Varför tror ni att tjejerna agerar som de gör?
- Varför tror ni att killen går med på att ta av sig tröjan?
- Hade situationen varit annorlunda om det varit två killar som tjatade på en tjej? Är det någon skillnad?
- Kan man säga att killen i filmen blir tvingad att göra något?
- Kan man kalla det som händer i filmen för sexuella trakasserier? Vad är det egentligen?
- Vad tror ni händer i skolan dagen efter?
- Hur kan man ragga/ha sex online på ett schysst sätt? Finns det något särskilt man kan behöva tänka på när man snackar med folk online, jämfört med i andra fall?