Vad har vi för relationer?
Om metoden
Detta är en metod för att skapa förståelse för vad relationer är, för olika typer av relationer, och för hur bra och dåliga relationer kan vara. Metoden uppmuntrar också barnen att fundera kring sina egna relationer.
Förberedelser
Kortfilmen Relationer (se länk nedan)
Ett stort pappersark, klippt i en cirkel. På cirkeln skriver du Relationer. Övningen går även att göra på en whiteboard.
Färgade pennor för att kunna anteckna och rita barnens ord.
Så här gör du
Introducera övningen genom att se kortfilmen Relationer tillsammans.
Placera det runda pappersarket på golvet så att alla barn ser. Ni kan med fördel sitta i en cirkel eller halvcirkel tillsammans.
Låt barnen få prata om relationer med stöd av frågorna nedan. Skriv och/eller rita barnens tankar och reflektioner på pappersarket. Skriv/rita gärna från olika håll på pappret så att barnen kan se från alla håll.
- Vad är en relation?
- Vilka har vi relationer med? (exempelvis: familjen, vänner, lärare, tränare, släktingar, djur, gosedjur etc)
- Hur kan relationer skilja sig åt? Hur kan de vara lika?
- Vad är en familj för något?
- Hur kan olika familjer se ut?
- Vad innebär det att vara vänner?
- Hur kan det kännas att vara kär?
- Hur är en bra relation? Hur känns det att vara i en bra relation?
- Hur är en dålig relation? Hur kan en dålig relation kännas?
- Vad kan vi göra för att en relation ska kännas bra för både oss och den andra personen?
- Vi har också en relation till oss själva. Vad kan det betyda?
Att tänka på
Låt barnens tankar och idéer få styra samtalet, var öppen för deras svar. Det är viktigt att du som vuxen signalerar att barnen får uttrycka sig och se till att alla barn som vill uttrycka sig får komma till tals.
Ställ nyfikna följdfrågor till det barnen säger under ert samtal, som “hur tänker du?”. Stanna upp vid barnens tankar, frågor och associationer.
Metoden är framtagen tillsammans med Expedition hälsa.