Våra rättigheter – svara fiktiva brevskrivare
Om metoden
Detta är en metod som genom brev från fiktiva personer ger eleverna möjlighet att reflektera kring diskriminering och förväntningar kring till exempel kön, sexualitet och relationer. Breven öppnar också upp för samtal om hur det känns när ens rättigheter kränks.
De sexuella och reproduktiva rättigheter som metoden utgår ifrån är:
- Alla har rätt att själva välja partner och att välja att avsluta relationer man inte vill ha.
- Alla har rätt att uttrycka sin sexualitet.
- Alla har rätt att slippa bli diskriminerade och trakasserade.
Förberedelser
- Skriv ut alla 13 brev på papper (bilaga att skriva ut finns längst ned på sidan)
- Välj vilka brev du vill använda, eller använd alla
- Klipp ut varje brev
Så här gör du
Dela in klassen i mindre grupper och ge varje grupp ett brev. Be grupperna att diskutera situationen som brevet tar upp och ge råd till personen som skrivit brevet. De får gärna skriva faktiska svar till breven som sedan kan användas som utgångspunkt för diskussion i helgrupp.
Använd svaren som utgångspunkt för diskussion i helklass. Här kan du ta hjälp av de diskussionsfrågor som finns till varje brev.
Avsluta med att koppla ihop breven med de olika rättigheterna.
Att tänka på
Om deltagare menar att personerna i breven som kränker någons rättigheter gör rätt är det viktigt att bemöta detta. Diskutera vad kränkningen består i och vad den får för konsekvenser för människor.
Brev 1: Dan (Hiv och diskriminering)
Hej! Jag heter Dan och jag har hiv. Jag tar mediciner och mår bra. Min familj och mina vänner vet att jag har hiv. Det känns bra att de vet.
Jag hade en flickvän förut. Jag berättade för henne att jag har hiv. När vi hade samlag använde vi alltid kondom.
Nu har vi gjort slut. Jag är rädd att hon ska berätta för alla att jag har hiv. Jag vill inte att alla i skolan ska veta. Jag är rädd att de kommer att vara elaka då.
Vad ska jag göra?
Hälsningar Dan
Diskussionsfrågor
- Varför vill inte Dan att alla ska veta?
- Kan det vara svårt att berätta att man har hiv?
- Vad kan vi tillsammans göra för att det ska bli lättare att prata om hiv?
Rättigheter kopplade till Dans brev
- Alla har rätt till privatliv
- Alla har rätt att slippa bli diskriminerade eller trakasserade.
Brev 2: Miriam (Självbestämmande och familj)
Hej! Jag heter Miriam och är 17 år. Jag har en flickvän och är jättekär. Mitt problem är att min familj inte tycker om henne. De vill inte att jag ska träffa henne.
Jag vill inte göra slut med min flickvän. Hon gör mig glad! Men jag vill inte att min familj ska bli ledsen eller arg.
Vad ska jag göra?
Hälsningar Miriam
Diskussionsfrågor
- Varför tror ni att familjen inte vill att Miriam ska träffa flickvännen?
- Hade det varit samma sak om Miriam haft en pojkvän eller om Miriam själv varit en kille?
- Vad tror ni att familjen kan göra om Miriam fortsätter att träffa flickvännen?
- Finns det andra exempel på när familjen/släkten försöker kontrollera unga?
- Vad kan Miriam göra för att kunna få bestämma själv om hon vill vara tillsammans med flickvännen?
Rättigheter kopplade till Miriams brev
- Alla har rätt att välja partner själva.
- Alla har rätt att bestämma över sin kropp och sexualitet.
Brev 3: Gustaf (Rätt till information)
Hej! Jag heter Gustaf och är 13 år. Min kropp förändras mycket nu. Jag har många frågor om kroppen och sex. Men min familj tycker att det är jobbigt att prata om sex så jag vill inte fråga dem.
Vad ska jag göra?
Hälsningar Gustaf
Diskussionsfrågor
- Varför tror ni att Gustafs föräldrar tycker att det är jobbigt att prata om sex?
- Hur kan man prata med 13-åringar om kroppen och sex på ett bra sätt?
- I vilken ålder tycker ni att barn ska få veta saker om sex och kroppen från vuxna?
- Vad tror ni att Gustaf har för frågor?
- Var kan man få bra information om kroppen och sex?
- Hur kan man göra om man är nyfiken på frågor om kropp och sex, men har föräldrar som inte vill att man ska veta?
Rättigheter kopplade till Gustafs brev
- Alla har rätt till kunskap om kropp, sexualitet och relationer
Brev 4: Mikhael (Säkrare sex)
Hej! Jag heter Mikhael och jag har en pojkvän. Vi använder alltid kondom. Men nu tycker han att vi ska ha sex utan kondom. Han säger att vi inte behöver kondom eftersom vi är ihop och älskar varandra.
Jag vill fortsätta använda kondom. Vad ska jag göra? Vad kan jag säga så att han förstår?
Hälsningar Mikhael
Diskussionsfrågor
- Varför tror ni att pojkvännen inte vill använda kondom längre?
- Vad tänker pojkvännen när Mikhael vill fortsätta använda kondom?
Rättigheter kopplade till Mikhaels brev
- Alla har rätt till sexuell hälsa och att kunna skydda sig mot könssjukdomar.
Brev 5: Blenda (Preventivmedel)
Hej!
Jag heter Blenda och är 16 år. Jag har en pojkvän och jag äter p-piller eftersom vi inte vill ha barn. Förra veckan såg min pappa mina p-piller. Han blev arg och sa att jag är för ung för att äta p-piller.
Jag vill fortsätta äta p-piller, men jag vill inte att pappa ska bli arg. Vad ska jag göra?
Hälsningar Blenda
Diskussionsfrågor
- Varför tror ni att Blendas pappa blev arg?
- Hur känns det för Blenda?
- Kan Blendas pappa bestämma att hon inte får äta p-piller?
- Kan man prata med sina föräldrar om sex?
- Kan man prata med sina barn om sex?
- Hur kan Blenda göra för att kunna fortsätta bestämma själv om hon ska bli gravid eller inte?
Rättigheter kopplade till Blendas brev
- Alla har rätt att uttrycka sin sexualitet.
- Alla har rätt till preventivmedel och att bestämma om eller när man vill ha barn.
Brev 6: Khalid (Ömsesidighet)
Hej! Jag heter Khalid. Jag har haft sex några gånger men jag tyckte inte om det. Jag vill inte ha sex snart igen. Mitt problem är att min flickvän tycker att det är jobbigt. Hon blir ledsen när jag inte vill ha sex med henne. Jag vill inte att hon ska vara ledsen. Vad ska jag göra?
Hälsningar Khalid
Diskussionsfrågor
- Hur känns det för Khalid?
- Vad tror ni att flickvännen tänker?
- Hade det varit samma sak om Khalid hade varit en tjej?
- Vad kan man säga när man inte vill ha sex?
- Hur kan det vara när ens partner inte vill ha sex och man själv vill?
- Vad tror ni att Khalid menar när han säger att han inte vill ha sex? Vad kan sex vara? (Kyssar, hångel, smeksek, samlag och så vidare)
Rättigheter kopplade till Khalids brev
- Alla har rätt att bestämma över sin kropp och säga nej till sex.
Brev 7: Nora (Svartsjuka och kontroll)
Hej!
Jag heter Nora. Jag är tillsammans med David. I början hade vi det bra tillsammans men nu har vi problem. David blir irriterad om jag pratar med andra killar. Han tror att jag flirtar med alla.
Jag är kär i David och vill fortsätta vara tillsammans med honom. Men jag vill kunna prata med vem jag vill. Ibland är jag rädd för vad han ska göra om jag fortsätter att prata med andra killar.
Vad ska jag göra?
Hälsningar Nora
Diskussionsfrågor
- Varför tror ni att David blir irriterad?
- Vad tror ni att David kan göra om Nora fortsätter att prata med andra killar?
- Vad tycker ni att Nora ska göra?
- Vad kan man göra om man själv känner sig svartsjuk?
-
Tycker ni att det låter som att Nora och David har en bra relation? Hur vet man när en relation är bra eller dålig?
Rättigheter kopplade till Noras brev:
- Alla har rätt till privatliv.
- Alla har rätt att slippa verbalt, psykiskt och fysiskt våld.
Brev 8: Izaz (Onani)
Hej! Jag heter Izaz och är 16 år. Jag onanerar ganska ofta och tycker att det är skönt. Mina kompisar säger att det är förbjudet att onanera enligt min religion.
Det känns jobbigt. I skolan har jag lärt mig att det är vanligt att onanera. Min lärare säger att det kan vara bra att onanera om det känns bra.
Hur ska jag tänka?
Hälsningar Izaz
Diskussionsfrågor:
- Hur tycker ni att Izaz ska tänka?
- Hur kan man prata om onani, kompisar emellan, som gör det lättare att onanera utan att skämmas?
- Hur kan skolan prata om onani?
Rättigheter kopplade till Izaz brev:
- Alla har rätt att bestämma över sin kropp och sexualitet
Brev 9: Merza (Ryktesspridning och sexuellt handlingsutrymme)
Hej! Jag heter Merza. Jag har haft sex med en tjej som heter Linnéa några gånger. Jag vet att hon också har haft sex med andra.
Folk pratar om Linnéa i skolan. Ibland säger de hora till henne. Jag tycker att det är fel. Linnéa säger till dem att hon inte gillar att bli kallad hora. Men de lyssnar inte.
Vad ska jag göra? Hälsningar Merza
Diskussionsfrågor:
- Hur tror ni att Linnéa mår av att de andra i skolan pratar om henne såhär?
- Hur kan ett rykte påverka en person? Är det samma för alla?
- Vad kan Merza göra för att stötta Linnéa?
- Vad kan Linnea göra i situationen för att må bra, och få fortsätta bestämma själv om och med vem hon ska ha sex?
Rättigheter kopplade till Merzas brev:
- Alla har rätt att slippa verbalt, psykiskt och fysiskt våld
Brev 10: Samuel (Kontroll och självbestämmande)
Hej!
Jag heter Samuel. Mina kompisar tycker att jag ska “hålla koll” på min lillasyster i skolan. De vill att jag ser till att hon inte umgås för mycket med killar. De tycker att jag ska skydda henne så att hon inte får ett dåligt rykte.
Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Jag vill att andra ska respektera min syster, men det känns inte riktigt rättvist mot henne att hålla koll på henne.
Vad ska jag göra?
Hälsningar Samuel
Diskussionsfrågor:
- Varför tror ni att Samuels kompisar tycker såhär?
- Hur kan ett rykte påverka en och är det olika för tjejer och killar?
- Vad tänker ni det är som inte känns rättvist?
- Hur tror ni att systern känner?
- Vad kan Samuel göra?
Rättigheter kopplade till Samuels brev:
- Alla har rätt till ett privatliv
- Alla har rätt att bestämma över sin kropp och sexualitet
- Alla har rätt att slippa fysiskt, psykiskt och verbalt våld
Brev 11: Josef (Relationer och självbestämmande)
Hej!
Jag heter Josef och är 14 år.
Jag är kär i en tjej i skolan och hon verkar vara kär i mig också. Men jag vet att mina föräldrar inte vill att jag ska vara ihop med någon innan jag gifter mig. Jag vill respektera mina föräldrar, men jag blir ledsen över att jag inte får vara ihop med den jag är kär i.
Vad ska jag göra?
Hälsningar Josef
Diskussionsfrågor:
- Varför tror du att Josefs föräldrar inte vill att han ska vara ihop med någon?
- Hur tror du att det känns för Josef?
- Vad tror du kan hända om Josef skulle bli ihop med tjejen?
- Tror du att det är vanligt att föräldrar förväntar sig detta av sina barn? Är det samma för killar och tjejer?
- Vad kan Josef göra, om man ändå skulle vilja bli ihop med tjejen?
Rättigheter kopplade till Josefs brev:
- Alla har rätt att bestämma över sin kropp och sexualitet
- Alla har rätt att välja partners själva
Brev 12: Noor (Kontroll och självbestämmande)
Hej!
Jag heter Noor. Jag tycker det är kul med kläder och mode, och jag gillar att klä mig i min egen stil. Men det går rykten i området där vi bor och folk har en massa dåliga åsikter om hur jag ser ut. Jag tycker att det är jobbigt.
Vad ska jag göra?
Hälsningar Noor
Diskussionsfrågor:
- Hur tror ni att det påverkar Noor att andra omkring har åsikter om hens kläder?
- Hur kan rykten påverka en? Är det olika beroende på vem man är? Är det viktigt att ha ett bra rykte?
- Vad kan Noor göra för att själv få bestämma hur hen ska klä sig?
- Vad kan man göra om det sprids rykten om en?
Rättigheter kopplade till Noors brev:
- Alla har rätt till ett privatliv
- Alla har rätt att bestämma över sin kropp och sexualitet
Brev 13: Zacharias (Kontroll och självbestämmande)
Hej!
Jag heter Zacharias och jag är orolig inför sommarlovet.
Jag har blivit påkommen. Mina föräldrars kompis såg mig när jag träffade min pojkvän i smyg och vi höll handen. Mina föräldrars kompis berättade att han sett oss för mina föräldrar. Mina föräldrar säger att de är besvikna på mig.
Nu är jag orolig. Det är sommarlov och vi ska åka till släkten utomlands. Tänk om jag måste stanna kvar där? Det känns som att mina föräldrar vill straffa mig för min relation.
Tänk om de vill ändra på mig och jag inte får komma hem till Sverige igen när sommarlovet är slut?
Vad ska jag göra?
Hälsningar Zacharias
Diskussionsfrågor:
- Varför är Zacharias rädd för att inte komma hem till Sverige när sommarlovet är slut?
- Vad kan Zacharias göra?
Rättigheter kopplade till Zacharias brev:
- Alla har rätt att bestämma över sitt eget liv, sina relationer och sin sexualitet
Zacharias ska få vara med sin pojkvän oavsett om andra inte godkänner det.
Vissa ungdomar som lever i hedersutsatthet utsätts för omvändelseförsök, att man försöker ändra på någons sexuella läggning. Men ingen ska tvingas att ändra på sin sexuella läggning.
Zacharias behöver berätta för en vuxen han litar på om vad han är orolig för. Han kan till exempel berätta för en lärare, skolsköterska eller kuratorn på skolan. De kan hjälpa honom att kontakta socialtjänsten utan att hans föräldrar vet om det. Socialtjänsten
kan skydda barn mot att föras ut ur Sverige mot sin vilja, till exempel genom att ansöka om något som heter utreseförbud. Det betyder att barnet inte får resa utomlands mot sin vilja.