RFSU:s förbundsordförande Lina Fridén delar ut RFSU-priset till läkaren och Tiktok-profilen Tracy Ghattas, foto

Läkaren och Tiktok-profilen Tracy Ghattas får RFSU-priset 2024

Mens, p-piller och HPV-virus – inget tema är för känsligt för influeraren “Dr Tracy”, Tracy Ghattas, med över 200 000 följare på Tiktok. Hon får RFSU-priset för att hon på ett unikt och engagerande sätt främjar jämlik hälsa i sina sociala medier.

– Mitt mål är att hela tiden sprida kunskap och göra flödet lite smartare. Det kan väga som en motkraft mot den desinformation och missuppfattningar som sprids på sociala medier under dessa tider. Vi behöver bli fler inom vården som tar plats på plattformarna, som barn och unga faktiskt vänder sig till! Det här priset är en väldigt fin bekräftelse på att min plattform och min relation till följarna – som jag är så glad och stolt över att ha – har gjort någon form av avtryck! Och motiveringen fick både mig och min mamma att gråta. Tack, tack, tack!”, säger Tracy Ghattas när hon får priset.

Om RFSU-priset

RFSU-priset har delats ut varje år sedan 1991 och ges till en person eller organisation som verkat för allas rätt och frihet att vara, välja och njuta. Priset är 40 000 kr och en specialdesignad prispokal. Det delades ut i helgen under RFSU:s medlemskonferens som hölls i Stockholm.

Förbundsstyrelsens motivering

RFSU:s förbundsstyrelse motiverar valet av pristagare såhär:

“I en tid där informationsflödet är överväldigande har Tracy Ghattas blivit en ledstjärna för saklighet och kunskapsspridning. Genom sina kanaler på Tiktok, Instagram och Discord har Tracy gjort kunskap om kropp och hälsa tillgänglig för en bred allmänhet, särskilt för unga, och bidragit till att stärka folkhälsan på ett unikt och engagerande sätt. Med sitt varma tilltal har Tracys digitala hembesök givit trygghet och kunskap till dem som behöver det som mest, och hon har på ett inspirerande sätt visat hur man kan förena allvar med humor i sitt arbete. Tracys insatser är ett strålande exempel på hur sociala medier kan användas för att främja jämlik tillgång till hälsa, och hon är en värdig mottagare av RFSU-priset 2024.”

Har du frågor om RFSU-priset?

Kontakta RFSU:s presstjänst på telefon 076-160 33 07 eller press@rfsu.se