RFSU-kritiken mot IES: Skolan ska INTE mäta kjollängd
RFSU:s sexualupplysare Pelle Ullholm och Kalle Röcklinger reagerar starkt på vittnesmålen från Internationella Engelska skolan.
Kan en kort kjol vara en ordningsstörning? Ja, i alla fall på Internationella Engelska skolan i Täby, som enligt flera artiklar i Aftonbladet mäter kjollängden på sina elever. Där uppmanas tjejer med för kort kjol eller för smala linnen att klä på sig.
Helt absurt att mäta kjollängd i skolan
Helt absurt, tycker RFSU:s sexualupplysare som har lång erfarenhet från skolans värld. Det är inte första gången de hör talas om att tjejers klädsel kommenteras och kontrolleras.
– Tjejer kan fortfarande kallas ”hora” eller ”slampa” av sina skolkamrater och ibland är det kopplat till kläder, säger Pelle Ullholm.
Men om man som vuxen i skolan uttrycker att tjejer “distraherar” andra elever med sin klädsel och stil skickar man ett tydligt budskap.
En vuxenvärld som kontrollerar tjejers kroppar
Det som gör det här fallet extra upprörande är, enligt Pelle och Kalle, att det är vuxenvärlden som står för kontrollen av tjejers kroppar. Det tycks dessutom ske systematiskt.
– Det här är diskriminering och det har skolan sedan länge ett tydligt uppdrag att motverka. Många lärare arbetar aktivt och förebyggande, men det kräver att huvudmän, skolor och rektorer arbetar strategiskt för att uppmärksamma och agera mot kränkningar.
Kontrollen av elevers klädsel kan få farliga konsekvenser, enligt upplysarna.
– Vi får inte glömma att regler som dessa kan slå extra hårt mot de elever som redan kontrolleras av partners eller familjemedlemmar. Man kan ju se det som att omvärlden, oavsett vad den har för avsikter, legitimerar det förtryck som dessa elever utsätts för, säger Kalle Röcklinger.
Hur rimmar klädkoden med sexualundervisningen?
Sexualupplysarna menar att en klädkod som den som används på Internationella Engelska skolan kan vara svår att kombinera med en allsidig sexualundervisning. I skolämnet Sexualitet, samtycke och relationer betonas särskilt att eleverna ska få en förstärkt förmåga att göra medvetna och självständiga val.
– Om skolan kontrollerar elevernas kroppar i ett sammanhang, går det då att ifrågasätta samma kontroll i ett annat? Vilka signaler skickar man till andra elever? säger Kalle Röcklinger.
Om vuxna i skolan inte tillåter att unga fattar egna beslut om till exempel kläder är det svårt att lära eleverna att tro på sig själva och sin förmåga att bestämma över sin kropp och sexualitet, enligt upplysarna.
– Sexualundervisningen tar inte tar slut bara för att lektionen är över, säger Pelle Ullholm.
Är du elev? Har någon i din klass fått kommentarer om sin klädsel?
Här är tips till dig från Kalle Röcklinger och Pelle Ullholm på RFSU:
– Säg ifrån och stå upp för varandra! Det här handlar inte bara om de elever som har på sig korta kjolar. Nästa gång kan det vara någon annan som blir begränsad av normer om hur en tjej eller kille ska vara och bete sig.
Är du lärare och vill ha vägledning?
Skolverket är tydliga när det gäller skolans uppdrag att förhindra och förebygga diskriminering och sexism. Det gäller inte minst i det nya ämnet Sexualitet, samtycke och relationer.
Du som är lärare kan använda exemplet med klädkoden på Internationella Engelska skolan för att prata om de här sakerna. Du kan till exempel låta eleverna diskuterad vad en sådan klädkontroll får för konsekvenser.
Förslag på diskussionsfrågor:
- Hur påverkar det ens sexualitet att vara i en miljö där någon vill bestämma vad elever har på sig?
- Hur tycker eleverna att det passar med skolans värdegrund?
- Hur skulle de vilja ha det i stället?