Motion 4. Ökad finansiering från RFSU-förbundet till lokalföreningar
Ökad finansiering från RFSU förbundet till lokalföreningar
Motionär: RFSU Stockholm
RFSU:s lokalföreningar har en viktig funktion i att vara nära medlemmarna och ofta vara den första eller enda kontakt med, samt väg in i, RFSU för medlemmar runt om i landet. Det är genom lokalföreningarna som medlemmar möts och engagemang växer. Utöver medlemsengagemang finns det bland annat formulerat i RFSU:s styrdokument Sextanten att "RFSU är en växande medlemsrörelse i hela Sverige som genom kunskap, engagemang och påverkan bidrar till visionen." och "RFSU förbättrar sina metoder vad gäller att bedriva effektivt påverkansarbete, engagera människor, skapa opinion samt förändra attityder och beteenden på lokal, nationell och internationell nivå." Arbetet med medlemsengagemang samt det lokalpolitiska arbetet är alltså ingenting som vi enbart tycker är viktigt, utan det är någonting som vi dessutom har tagit beslut om att arbeta med. Dock kämpar flertalet lokalföreningar ekonomiskt för att kunna bedriva den här typen av verksamhet och för att vara den viktiga mötesplats, kunskapsbas samt sexualpolitiska blåslampa som RFSU så stolt säger sig kunna vara.
RFSU är ett rikt förbund med stora möjligheter att hjälpa RFSU:s lokalföreningar ekonomiskt för att genomföra sin verksamhet. Med en projektfinansierad verksamhet (så som det ser ut idag, vilket presenteras närmare nedan) finns det sällan eller aldrig medel till utvecklande resurser. Varje krona går till exakt det man har sökt och fått pengar till. Vi saknar därför i princip helt finansiering till att utveckla verksamheten i linje med Sextantens visioner och mål kring ökat engagemang, påverkansarbete och opinionsbildning på lokal nivå. Vi tycker att det är viktigt att förbundet stöttar lokalföreningarna med fria medel som kan användas exempelvis för att ge befintlig personal möjlighet att ägna sig åt politisk påverkansarbete samt ökat arbete med medlemsengagemang men även för att utöka personalstyrkan med tjänster som arbetar mer specifikt med detta. Dessutom är ett utökat stöd en viktig förutsättning för att kunna utveckla verksamheten ytterligare för lokalföreningar som saknar anställda.
Därför anser RFSU Stockholm att RFSU förbundet bör se över möjligheten att erbjuda ökad finansiering till lokalföreningar.
Majoriteten av RFSU Stockholms verksamhet finansieras med projektstöd från externa bidragsgivare (89 %). De allra flesta medel är knutna till projekt, vilket betyder att resurserna för att bedriva verksamhet i linje med Sextantens organisatoriska mål gällande politisk påverkansarbete samt för att bedriva ett bredare arbete med medlemsengagemang är mycket begränsade. Den här ekonomiska situationen är inte unik för RFSU Stockholm utan är bara ett exempel på hur verkligheten ser ut för alla lokalföreningar idag.
Vi har identifierat ett behov av ökade fria medel för att kunna bedriva politiskt påverkansarbete samt ökat arbete med medlemsengagemang.
RFSU Stockholm har ett antal lokalpolitiska frågor att bevaka som rör väldigt många människor såsom: förlossningsvården, ungdomsmottagningar, enheter för våldtagna, sexualupplysning i skola och socialtjänst, hedersrelaterat sexuellt våld, normbrytande funkissex – listan kan göras lång. Tyvärr är inte listan på sakkunniga som har tid och möjlighet att bevaka dessa områden lika lång, och den är ännu kortare på de som kan bedriva politisk opinion och påverkan i frågorna.
Med en styrelse som arbetar ideellt blir det därtill varje år en viss omsättning på ledamöter. De som har satt sig in i vissa områden försvinner, och nya ska göra detsamma. Vi kommer därför aldrig upp i momentum och förlorar kontinuitet. Ständiga omställningar och avsaknaden av kontinuitet i styrelsearbetet präglar samtliga RFSU:s lokalföreningar. Vi, på RFSU Stockholm, anser att detta gör att vi inte blir den starka förening som vi skulle kunna vara samt att nuvarande ekonomiska situation skapar en oönskad centralisering, där förbundet blir alienerat från lokalföreningarna för att det inte finns upparbetade nätverk och resurser lokalt.
Den ovan beskrivna situationen gör oss bakbundna och skapar ett läge där vi upplever att vi saknar resurser att bedriva verksamhet på det sätt vi förväntas utifrån föreningens styrdokument. Vi anser att det inte är rimligt att det ska vara så här. Särskilt med tanke på att RFSU äger ett investmentbolag, EOJ 1933 AB, som år 2020 hade tillgångar över 873 miljoner kronor respektive 580 miljoner kronor år 2021. Notera att bolagets långfristiga skulder nollades under 2021. Vidare har bolagets resultat, dvs vinst, under 2021 utgick till 65 miljoner kronor. En del av denna vinst borde rimligtvis kunna användas för att stärka upp det lokalpolitiska arbetet samt arbetet med medlemsengagemang på lokal nivå enligt Sextanten.
Sammantaget skulle ökade fria medel från RFSU förbundet till lokalföreningar bidra till en verksamhet som tydligare går i linje med Sextanten samt till att RFSU kan leva upp till ambitionen om att bli “ett RFSU”.
Förslag till beslut
- att RFSU förbundet ser över möjligheten att erbjuda ökad finansiering till lokalföreningar.
Förbundsstyrelsens svar på motionen "Ökad finansiering från RFSU förbundet till lokalföreningar"
Förbundsstyrelsen tackar för motionen och instämmer helt med att en växande medlemsrörelse är en viktig prioritet för hela RFSU. Lokalföreningarna har en central roll i medlemmarnas engagemang och förverkligandet av Sextanten. Motionen belyser vikten av att särskilt tänka på finansiering som en del i lokalföreningarnas förutsättningar att bedriva politiskt påverkansarbete och stärka medlemsengagemanget. Motionärerna föreslår att förbundsstyrelsen ska se över möjligheten att erbjuda en ökad finansiering till lokalföreningarna.
Överblick kring RFSU:s kapital och placeringar
RFSU:s kapital har byggts upp under lång tid tack vare RFSU:s förmåga att kombinera en stark idéburen medlemsrörelse med en välskött kommersiell verksamhet. Vi som är engagerade i RFSU idag har ett ansvar att fortsätta förvalta organisationens många styrkor långsiktigt och då även det egna kapitalet.
RFSU har sedan ett antal år en policy för eget kapital, RFSU:s placeringspolicy, där vi har identifierat följande syften med det egna kapitalet:
- Trygghet
- Buffert att använda vid eventuell utfasning av delar av verksamheten
- Kapital att placera för att ge avkastning
- Speciella satsningar
Enligt placeringspolicyn är det inte tillåtet för RFSU att använda kapitalet för den löpande verksamheten. Förbundsstyrelsen har ett ansvar att se till att kapitalet bevaras för framtiden.
Förbundsstyrelsen vill, i och med denna motion, ta tillfället att berätta om den pågående förändringsresa RFSU gör med sina kapitalplaceringar sedan ett antal år tillbaka. Som motionärerna uppmärksammat har kapitalet i dotterbolaget EOJ 1933 AB minskat avsevärt, vilket beror på att förbundet “tagit hem” kapitalet och placerat det inom förbundet istället för i ett dotterbolag. RFSU har också rekryterat ett placeringsråd, med expertis inom kapitalförvaltning och etiskt hållbara placeringar, som har uppgiften att ansvara för RFSU:s placeringar. Beslutet om placeringsrådet fattades på kongressen 2021 då §9 Placeringsråd lades till i stadgan.
Det resultat om 65 miljoner kronor som motionen hänvisar till är ett resultat som upparbetats under många år, men som på grund av den pågående förändringsresan synliggjorts under 2021. RFSU har långsiktiga placeringar och vi kan därför inte titta på hur ett enskilt år har gått, utan måste se till flera års översikt (minst tre till fem år och gärna ännu längre). Just nu är RFSU mitt i förändringsresan och 2022 har varit ett turbulent år på börsen vilket gjort att värdet på RFSU:s placeringar var 30 miljoner kronor lägre vid årsskiftet än vad de köptes för.
Intern resursfördelning till lokalföreningar
Förbundsstyrelsen håller med motionären om att stödet till lokalföreningarna är en viktig förutsättning för att kunna utveckla verksamheten på sikt. Det stödet omfattar bland annat ekonomiska medel.
De senaste åren har förbundskansliet tillsatt resurser och utökat stödet till lokalföreningarna. Det har bland annat skett genom att stärka funktionerna för ekonomi och HR så att det omfattar både förbundskansliet och lokalföreningarna. I verksamhetsfrågor sker idag ett närmare samarbete kring både finansiering, verksamhets- och metodutveckling. Alla lokalföreningar med kanslier får ekonomiskt stöd för chefstjänster och fler nationella uppdrag förläggs idag på anställda i lokalföreningarna. RFSU centralt har tillsatt ytterligare resurser för resursmobilisering till lokal, nationell och internationell verksamhet, i enlighet med Sextantens organisatoriska mål 5. Arbetet inkluderar ökad medvetenhet och strategisk utveckling av alla RFSU:s intäktskällor, finansieringsformer och intern fördelning. Genom ökad egenfinansiering ökar också vår självständighet.
RFSU centralt har tillsatt en enhet för engagemang och samverkan, som enbart fokuserar på att stödja lokal föreningsutveckling. I dialog med lokalföreningarna kommer enheten för engagemang och samverkan att driva utvecklingsarbetet för ökat, långsiktigt och hållbart engagemang. Genom detta arbete skapar vi förutsättningar för att RFSU ska kunna växa som medlemsrörelse och genom kunskap, engagemang och påverkan göra skillnad i samhället.
Vi delar motionärens bild av att vi behöver skapa ytterligare förutsättningar så att RFSU kan bedriva påverkansarbete, tillvarata och utveckla engagemang och kunskap på fler platser i Sverige. Precis som motionären lyfter så är tillgången till fria medel en förutsättning för verksamhetsutveckling. Olika lokalföreningar och kanslier har olika behov och möjligheter och därför är det viktigt att stödet som ges motsvarar detta. Det är ett arbete som är påbörjat och som kommer förstärkas ytterligare för att nå Sextantens mål.
Slutsats och väg framåt
Förbundsstyrelsen anser att motionen lyfter en viktig fråga som behöver ses över i linje med den påbörjade processen med ökad resursmobilisering.
Förbundsstyrelsen föreslår kongressen besluta
- att avslå motionen
till förmån för förbundsstyrelsens yrkande
- att kongressen uppdrar till förbundsstyrelsen att tillsätta en utredning som ser över hur RFSU kan skapa bättre förutsättningar för finansiering och resursfördelning utifrån Sextantens mål.