Till sidans huvudinnehåll

Motion 10, 11, 12 & 13. Om idéprogrammet

Innehåll på sidan

Klicka på länkarna för att ta dig till avsnittet i texten.

Genuin och formell frivillighet

Motionär: Mikael von Knorring, RFSU Stockholm 

Den här motionen föreslår att vi betonar att den frivillighet vi pratar om behöver vara genuin, det vill säga något mer än en formell frivillighet.

Ordet frivillighet kan förstås på olika sätt, beroende på kontexten. I ett sammanhang kan det markera att någon vill något med hela sin känsla. I ett annat kan det handla om en mer formell frivillighet, att någon har sagt ja helt oberoende av hur processen dit sett ut.

När vi skriver om att relationer och sexualitet måste bygga på frivillighet är det bra om vi drar tydligt åt den första betydelsen av ordet, eftersom vi skriver i ett samhälle med en lång historia av att inte lägga så stor vikt vid vad människor vill och varför.

Sexualitet och relationer är en del av livet där det spelar särskilt stor roll att det vi gör bygger på inre motivation, det vill säga att vi landat i vår egen vilja och gör saker för sin egen skull. Agerar vi istället mer på yttre motivation, som att följa andras förväntningar eller hoppas uppnå något annat med det vi gör, leder det ofta till problem. Det kan låta självklart, men vi i RFSU spelar en viktig roll i att stödja människor i det.

Det finns ingen absolut gräns mellan inre och yttre motivation och det finns situationer där yttre motivation inte är ett problem. Poängen är inte att göra någon skarp filosofisk poäng utan att synliggöra att den frivillighet vi pratar om här är något större än en formalitet. Att vi skriver om ömsesidighet hjälper med det, men det är inte heller ett ord som har en självklar betydelse.

Genom att prata om genuin frivillighet kan vi betona i idéprogrammet att den också behöver ha en emotionell sida. I de flesta andra sammanhang räcker det förstås bra att säga frivillighet och förklara vad vi menar.

Förslag till beslut

  • att ordet “genuin” läggs in före orden “frivillighet och ömsesidighet.”

Social eller ekonomisk press

Motionär: Mikael von Knorring, RFSU Stockholm 

Den här motionen föreslår en ny mening som betonar att den frihet att välja vi pratar om också handlar om frihet från social eller ekonomisk press.

Stycket om frivillighet och ömsesidighet skulle kunna vara tydligare i vad det är vi tar avstamp emot, vad det är vi människor behöver vara fria från. Vi spelar en viktig roll i att bemöta en gammal syn på samtycke, som begränsade problemen till att handla om direkt fysiskt tvång, och också uppmärksamma andra former av press.

Det kan handla om social press, som tjatsex eller normer som att “i ett förhållande måste man ställa upp”. Det kan också handla om ekonomisk press, som att exploatera någons utsatta ställning för att försöka köpa sex eller ett ekonomiskt beroende av en relation. Pressen kan vara något en person aktivt och medvetet utsätter en annan för, men det kan också handla om press som uppstår mer oavsiktligt i ett samhälle präglat av fattigdom eller patriarkala normer.

För att friheten att välja ska vara på riktigt, behöver de valmöjligheter vi har vara goda. Ett samhälle där jag är formellt fri att välja relationer, men kommer mötas med skam eller fattigdom om jag väljer det jag helst vill, är inte ett särskilt fritt samhälle.

En skrivning om ekonomisk press är också en markering att RFSU delar en av de grundläggande värderingarna bakom sexköpslagen: att det är fel att sätta press på någon som är i en utsatt position att ha sex den personen inte vill ha för sin egen skull.

Det finns fler perspektiv på den frågan som förbundsstyrelsen kommer behöva väga in i ett ställningstagande, t ex hur lagen fungerar i praktiken och att de situationer där sex mot ersättning förekommer kan se väldigt olika ut. Poängen här är att det i allt det komplexa finns saker som är enkla: det är ett problem om människor upplever sig socialt eller ekonomiskt pressade att ha sex.

Förslag till beslut

  • att meningen “Det är beslut var och en behöver kunna fatta utifrån sin egen vilja, utan att utsättas för social eller ekonomisk press.” läggs till efter den mening som slutar med “…frivillighet och ömsesidighet.”

Utveckla samtyckeskultur

Motionär: Mikael von Knorring, RFSU Stockholm 

Den här motionen föreslår en ny mening som tar upp RFSU:s roll i att utveckla en starkare samtyckeskultur kring både sex och relationer.

RFSU har spelat en viktig roll i att sätta diskussionen om samtycke i ett bredare sammanhang, med nyckelord som ömsesidighet, samspel och bra-känsla. Ett begrepp vi skulle kunna använda mer i det arbetet är samtyckeskultur.

Att prata om samtyckeskultur är ett bra sätt att ta avstamp i det etablerade, juridiska begreppet samtycke och visa att det bara är början på något stort och komplext, där svaren inte alltid är enkla. Vi behöver tillsammans hitta former för bra samtycke, som ökar chansen att det vi gör blir så bra det kan bli.

Ordet kultur visar det större perspektivet: att det handlar om mönster som formas i större sociala kretsar än bara en relation. Vi växer upp med det, vi diskuterar det med vänner, vi ser det i filmer, vi märker att det förändras allt eftersom åren går. När vi går in i en ny relation har vi redan en viss samtyckeskultur med oss.

Begreppet samtyckeskultur hjälper oss att synliggöra en del av det vi gör i RFSU. Vi arbetar sedan länge mycket aktivt med att utvecklar den samtyckeskultur som finns, i allt från filmer vi tar fram till ord vi hittar på:

När vi synliggör hur sex kan se ut på vitt skilda sätt, förändrar vi förväntningar.

När vi pratar om buffésex föreslår vi bättre manus, som aktivt öppnar för nya möjligheter.

När vi pratar om hur vi kan läsa av andra, odlar vi nya normer för hur samspelet i sex ska se ut.

När vi tar upp knepigheter i gamla romantiska föreställningar, som idén om att äga varandra, förändrar vi vad det kan betyda att vara ihop med någon.

Det vi gör är större än att ge enskilda personer råd. Vi förändrar kulturen kring sex och relationer. Vi utvecklar samtyckeskultur.

Det finns en särskild poäng med att knyta begreppet samtyckeskultur också till relationer. Vi lever fortfarande med en kultur kring relationer som har en ganska svag samtyckeskultur. Vi har tagit stora steg framåt med t ex normaliseringen av skilsmässor eller relationer innan äktenskapet, men många starka normer kring hur relationer “ska vara” lever kvar. Begreppet relationsrulltrappan, från engelskans relationship escalator, fångar många av dem.

Vi behöver fortsätta skiftet mot relationer som är grundade i människors medvetna, genomtänkta vilja. Precis som i sex handlar inte ett bra samtycke om att säga ja eller nej till en givet manus, utan om att hitta sina överlappande viljor och tillsammans designa ett bra sätt att vara med varandra.

Förslag till beslut

  • att meningen “Vi vill vara en del av att utveckla en starkare samtyckeskultur kring både sex och relationer.” läggs till sist i det stycke som slutar med “…frivillighet och ömsesidighet.”

Arbetsmiljö

Motionär: Mikael von Knorring, RFSU Stockholm 

Den här motionen föreslår en ny mening som tar upp arbetsmiljö som ett relevant perspektiv i skyddet av sexuella och reproduktiva rättigheter.

Arbetsmiljöperspektivet är en bra ingång för att analysera flera frågor om friheten att bestämma över sin kropp, identitet och sexualitet. Var går gränserna för vad man behöver acceptera som en konsekvens av att ha valt ett visst jobb?

Om vi utgår från de krav arbetsmiljölagen ställer på alla arbetsplatser blir det enklare att sortera ut en del av den problematik som diskuterats för personliga assistenter, skådespelare och andra som kan behöva hantera någon form av sexuella situationer. Då blir det tydligt att lösningarna behöver handla om att anpassa hur arbetet utförs, inte att ställa lägre krav kring just sexualitet. 

Att ett arbete handlar om sexualitet har ibland fungerat som ursäkt för att sätta arbetsmiljön på undantag, som vi såg i de nyligen uppmärksammade fallen där två klubbar förlagt arbete nattetid på ett olagligt sätt. Alla människors rätt till en god arbetsmiljö är också ett relevant perspektiv i en del av frågorna kring sex mot ersättning, till exempel i en diskussion om gränsdragningarna för vad som ska falla in under den lagen och inte. 

Det är viktigt att RFSU står för ett arbetsliv med ett starkt juridiskt skydd som omfattar alla. Därför vore det bra om idéprogrammet kunde nämna arbetsmiljön som ett av de perspektiv vi utgår från. 

Den naturliga platsen för det är efter den mening som lyder “RFSU menar att makthavare och beslutsfattare ska ta ansvar för att människors sexuella och reproduktiva rättigheter skyddas, respekteras och tillgodoses.” Det skulle bli konstigt att skjuta in text som bara handlar om arbetsmiljön där, så förslaget på ny mening tar upp arbetsmiljön som ett av flera områden där det ansvaret är viktigt.

Förslag till beslut 

  • att följande mening skrivs in efter meningen “RFSU menar att makthavare…”: “Det handlar allt från uppväxten till ålderdomen, från hemmet till arbetsmiljön.”

Förbundsstyrelsens svar på motionerna om idéprogrammet

Förbundsstyrelsen vill tacka motionären för fyra motioner som lyfter viktiga frågor i relation till förslaget till ett nytt idéprogram för RFSU och även ger konkreta förslag på tillägg. Motionerna kommer att behandlas i ett och samma motionssvar då vissa av frågorna i de olika motionerna tangerar varandra. I motionssvaret ges först en bakgrund till förslaget på nytt idéprogram och därefter diskuteras de fyra motionerna var för sig.

Bakgrund – om förslaget på nytt idéprogram

Kompassen – som RFSU:s nya idéprogram föreslås heta – ska enligt beslut från kongressen beskriva RFSU:s värderingar och samhällsanalys på en övergripande nivå. Ambitionen med Kompassen är att det ska vara en kortfattad och lättillgänglig text som är hållbar över tid. En konsekvens av detta är att vi i förslaget valt att inte uttala specifika maktordningar eller situationer i texten, då en sådan uppräkning lätt gör att det blir maktordningar som saknas. Det gör också att texten snabbare riskerar att bli inaktuell. Istället uttrycker Kompassen (precis som Sextanten) att RFSU arbetar för att visionen ska bli verklig för alla, oavsett makt och resurser. Genomgripande i förslaget är konstaterandet att normer och maktstrukturer skapar hinder för människors frihet och möjlighet att bestämma över sin kropp och sin sexualitet, och att RFSU:s uppdrag är att minska dessa hinder – oavsett vad som orsakar dem.

Kompassen är alltså formulerad på en mer övergripande nivå jämfört med tidigare idéprogram. De olika delarna i Kompassen behöver förstås och läsas som en helhet och går inte att separera från varandra. Det innebär att de resonemang om till exempel rättvisa och maktstrukturer som finns i en del av Kompassen också påverkar resonemangen om sexualitet och frihet i en annan del av Kompassen.

Det finns många frågor som behandlas i nuvarande idéprogram, som inte ryms i Kompassen. För att tydliggöra vad RFSU tycker om enskilda sakfrågor kommer det därför att tas fram positioner/ställningstaganden, vilket också beskrivs i propositionen.

Diskussion av motionerna

10. Genuin och formell frivillighet

Motionen behandlar en central fråga för RFSU, nämligen hur man ska förstå frivillighet och hur människors fria val påverkas av normer och förväntningar. Motionären lyfter att frivillighet inte bara är ett formellt medgivande utan även har en emotionell sida. Motionären menar att RFSU i idéprogrammet därför borde lägga till att frivilligheten behöver vara genuin. Motionären argumenterar för att sexualitet och relationer är en del av livet där den inre motivationen är särskilt viktig, och att människor behöver ha landat i sin egen vilja och göra saker för sin egen skull.

Förbundsstyrelsen håller med motionären om att frivillighet kopplat till sexualitet och relationer inte bara ska vara ett formellt medgivande. Vi ser dock att detta redan finns med i förslaget, dels genom skrivningarna om ömsesidighet men även exempelvis under rubriken Lusten i centrum där följande mening finns med: “RFSU menar att det är alla människors rätt att kunna utforska och njuta av sin sexualitet, på sina egna villkor och genom hela livet.”

Ambitionen med det nya idéprogrammet är att det ska ge en tydlig vägledning och vara hållbart över tid. Förbundsstyrelsen vill därför undvika att föra in nya begrepp, som genuin frivillighet som föreslås i motionen, som inte är definierade och där det saknas en gemensam bild av vad de innebär. Däremot ser förbundsstyrelsen att de frågor som lyfts i motionen är viktiga och föreslår därför ett tillägg i Kompassen som även svarar upp mot de frågor som lyfts i motion 11, Social eller ekonomisk press (se nedan).

11. Social eller ekonomisk press

Även denna motion handlar om relationen mellan frihet och strukturella faktorer som påverkar individens fria val. Motionen lyfter hur social och ekonomisk press begränsar människors frihet och valmöjligheter kopplat till sexualitet och relationer. Motionärerna föreslår att detta ska tydliggöras i idéprogrammet genom att lägga till en skrivning om social och ekonomisk press.

Genomgående i Kompassen är att RFSU erkänner att maktstrukturer inte bara påverkar människors formella rättigheter utan även vår frihet och möjlighet att välja. Vi håller med motionärerna om att människors faktiska möjlighet att vara fria att bestämma över sin kropp, sexualitet och relationer påverkas av ekonomiska och andra maktstrukturer. Detta berörs på flera ställen i förslaget. Till exempel lyfts under avsnittet “Sexuell och reproduktiv rättvisa för alla” bristande resurser som något som påverkar tillgång till SRHR.

Förbundsstyrelsen ser dock att snarare än att lyfta in specifika skrivningar kring social och ekonomisk press, kan det i Kompassen tydliggöras att normer och maktstrukturer påverkar människors frihet att välja. Detta för att undvika att hamna i en uppräkning av maktstrukturer som då också kommer göra att vissa delar saknas.

Förbundsstyrelsen föreslår därför att, för att förtydliga det motionären efterfrågar in både motion 10 och 11 – att normer, förväntningar och strukturer påverkar vår frihet att välja – görs följande tillägg (se understruken text) i andra stycket i avsnittet “Sexuell och reproduktiv rättvisa för alla”:

“Maktstrukturer skär igenom våra samhällen och samverkar och förstärker varandra. De påverkar människors frihet att själva bestämma över sin kropp, sin sexualitet och sina relationer. Därför behövs en förståelse av makt som tar hänsyn till flera dimensioner samtidigt. RFSU vill uppmärksamma hur makt fördelas både mellan och inom grupper av människor.”

12. Utveckla samtyckeskultur

Motionen diskuterar hur samtycke är något som bör genomsyra kulturen kring sex och relationer och inte kan isoleras till enskilda sexuella situationer, och föreslår därför att en skrivning om samtyckeskultur bör inkluderas i Kompassen.

I Kompassen används begreppen ömsesidighet och frivillighet som inkluderar samtycke, men är bredare och även betonar vikten av kommunikation och inlyssnande i sexuella situationer. Ömsesidighet är också ett begrepp som har en stark förankring i RFSU. Hur vi ser på dessa begrepp beskrivs i bakgrundstexten i propositionen under rubrik 3.2.4 Lusten i centrum.

Förbundsstyrelsen håller med motionärerna om att det är viktigt att arbeta för att ömsesidighet inte bara ska vara knutet till sexuella situationer utan att vi behöver arbeta för att det ska genomsyra relationer och hur vi är med varandra. Vi ser dock att detta redan finns i förslaget exempelvis på följande ställen: Under rubriken Fria att bestämma över kropp, identitet och sexualitet, andra stycket, kopplat till vår vision: “Det inkluderar rätten att identifiera sig själv och att själv välja sina relationer” och fjärde stycket: “Alla relationer och all sexualitet som delas med andra måste bygga på frivillighet och ömsesidighet.”

Att vi har valt att använda “frivillighet” och "ömsesidighet” i Kompassen, betyder inte att samtycke och samtyckeskultur är begrepp som RFSU inte ska använda sig av. Tvärtom kan detta vara viktiga begrepp i många sammanhang. Vi ser inte någon motsättning mellan ömsesidighet och samtycke, men uppfattar ömsesidighet som bredare. Att välja detta begrepp ligger därför i linje med den övergripande ambitionen att använda breda begrepp som också är hållbara över tid. Förbundsstyrelsens förslag är därför att inte lyfta in begreppet samtyckeskultur i Kompassen.

13. Arbetsmiljö

Motionen lyfter att människors rätt till en god arbetsmiljö är ett relevant perspektiv i en del av frågorna kring sex mot ersättning, men även i andra frågor som till exempel vad personliga assistenter ska kunna utföra för typ av arbete.

Förbundsstyrelsen ser att motionen lyfter ett viktigt perspektiv när vi ställs inför komplexa frågor och håller med om att människors rätt till en god arbetsmiljö är ett av många viktiga perspektiv. I Kompassen har vi dock strävat efter att hålla texten på en övergripande och universell nivå. Att lyfta in arbetsmiljö kan ge just detta perspektiv en särställning. Förbundsstyrelsen ser dock att de resonemang som motionären lyfter kan vara relevanta i det fortsatta arbetet med att ta fram positioner/ställningstaganden, som en del av implementeringen av idéprogrammet. Förbundsstyrelsens förslag är därför att inte lyfta in skrivningar om arbetsmiljö i Kompassen.

Förbundsstyrelsen föreslår kongressen besluta

  • att anse motionerna 10, 11 och 12 besvarade, samt
  • att avslå motion 13, samt
  • att lägga till följande mening i förslaget till nytt idéprogram:
    Maktstrukturer skär igenom våra samhällen och samverkar och förstärker varandra. De påverkar människors frihet att själva bestämma över sin kropp, sin sexualitet och sina relationer. Därför behövs en förståelse av makt som tar hänsyn till flera dimensioner samtidigt. RFSU vill uppmärksamma hur makt fördelas både mellan och inom grupper av människor.