En stolt vd tackar för sig
I över 20 år har hon bossat över RFSU AB, men nu tackar Katarina Knutz för sig. Hon tittar tillbaka på en karriär fylld av roliga händelser och kluriga utmaningar.
Det var i december 1997 som Katarina Knutz tillträdde som vd för RFSU AB. Då kom hon från en tjänst som marknadsdirektör på Barnängen. Kombinationen av det kommersiella och ideella var det som lockade henne hit.
– Att få bidra till något större och inte bara kränga varor var något speciellt som jag inte kommit i kontakt med tidigare.
Ett företag i konstant utveckling
När hon började stod kondomerna för 90 procent av RFSU AB:s omsättning på ca 90 miljoner kronor om året. De resterande tio procenten var glidmedel, men några andra produkter fanns inte. Idag är graviditetstester, intimrakningsprodukter och sexleksaker givna delar av utbudet. Och den årliga omsättningen har ökat till ca 215 miljoner kronor.
– Jag är stolt över att företaget varit i konstant utveckling med nya produkter och nya kunder. Jag har hela tiden motiverats av att det vi gör bidrar till förbundets viktiga arbete.
Men det har inte alltid varit så enkelt. När RFSU AB skulle lansera intimrakningsprodukterna 2009 var detta ett känsligt ämne som ingen ville prata om. Till sin hjälp fick företaget då RFSU-klinikens chef Christina Rogala. Hon satte sig i TV4:s morgonsoffa och förklarade varför produkterna behövdes. ”Alla intimrakar sig, vi har bara tagit fram bra produkter för att göra det.” Mer än tio år senare säljer serien fortfarande bra i hela Norden.
RFSU fick apotekspersonal våga prata om sex
Det nära samarbetet mellan företaget och organisationen har varit en viktig del i expansionen. 2008 lyckades RFSU AB sälja in sexleksaker till det då fortfarande statliga Apoteket. En framgångsfaktor var de RFSU-informatörer som utbildade apotekspersonalen att prata om produkterna i apoteken runt om i landet.
– Det var verkligen en bedrift. Men tack vare RFSU:s starka, trovärdiga varumärke så funkade det. Jag är stolt över att vi så många gånger vågat vara först på bollen och därmed hållit oss i framkant.
Under de senaste åren har samarbetet fortsatt med projekt som Dear Condom, klädmärket Elise och lanseringen av RFSU AB:s nya webbshop. Här kvalitetskontrollerar sexualupplysare på förbundet sexleksakerna innan de köps in. Att bara sälja vederhäftiga produkter som vi alla kan stå bakom, är av yttersta vikt, menar Katarina.
– Företaget och förbundet har olika mål och är specialister på olika saker. Men när vi hittar gemensamma arenor och samarbetsprojekt då blir det musik!
“Man skulle ha med sig en portfölj med pengar. Det ville inte vi.”
En mindre lyckad satsning som Katarina kan se tillbaka på var försöket att expandera vår marknad till Ryssland. Det satsades tid och pengar, ryska förpackningar togs fram och en rysk medarbetare fanns på plats. Men det visade sig vara andra affärsmetoder och spelregler som gällde där.
– Man skulle ha med sig en portfölj med pengar för att få in produkterna på butikshyllorna. Det var vi för naiva för att ha förstått i förväg. Och det var inte så vi ville jobba. Vi lämnade Ryssland och lärde oss att vi ska fokusera på våra fyra nordiska länder.
Sex har blivit en del av livet
Mycket har hänt under de 20 år som hon varit vd. Synen på sex i samhället har blivit öppnare, lust, onani och sexleksaker har fått en större acceptans. Katarina tillskriver denna förändring både samhällsklimatet och RFSU:s insatser med sexualupplysning.
– Sex har blivit en del av livet på ett annat sätt. Det ser jag som positivt.
“Jag lämnar ett av Nordens roligaste jobb.”
Nu ska Katarina sadla om. Bakom sig lämnar hon det hon beskriver som ett av Nordens roligaste och mest intressanta jobb med stark ekonomisk bas och spännande framtidsplaner. Men hon lämnar inte branschen helt och hållet. Som styrelseledamot i det IPPF-ägda företaget Innova har hon en fot kvar i kondomvärlden.
– Men jag ska också fokusera på helt andra saker. Det är en stor frihetskänsla att få möjlighet att styra över min tid fullt ut. Nu önskar jag RFSU AB all lycka till!
Text: Ulrika Hammar