25 års sexualupplysande med RFSU Stockholm
I 25 år har Sandra Dahlén sexualupplyst för RFSU Stockholm. Hon har engagerat sig i styrelsen, varit en del av kansliet och författat böcker som Hallongrottan och Sex med mera. För lång och trogen tjänst har hon nu tilldelats en guldglittrande klitta.
– Jag känner mig överraskad och rörd och så uppskattad.
Det var senvåren 1995 och Sandra Dahlén letade i panik sommarjobb när en kompis berättade att en kunde dela ut kondomer för RFSU, men att en behövde gå en utbildning.
– Helt ärligt tänkte jag “slappt sommarjobb” och tyckte inte alls att jag behövde utbilda mig för att dela ut kondomer. Så det var ganska motvilligt jag påbörjade min informatörsutbildning, men det tog inte lång tid innan jag insåg att sex det handlar om politik och så var jag fast!
Är det mycket som förändrats, när det kommer till att möta unga, nu från då?
– Både och, många frågor och funderingar är samma. Till exempel frågor om kroppen och porr eller hur en visar att en tycker om någon, men det är också mycket som har förändrats. Jag menar på 90-talet fanns inte något genus- eller queerperspektiv i sexualupplysningen, och RFSU såg sig själv som en hetero-organisation.
– Jag kommer såväl ihåg hur vi var några feministiska informatörer som åkte på kongressen i början av 20-talet, och la motioner om att sex inte är samma sak som samlag. Det känns verkligen långt bort idag och inte alls som RFSU.
Har du något minne att dela med dig av från att möta unga och sexualupplysa?
– För ungefär 10 år sedan, när RFSU fortfarande hade tjej- och killgrupper i skolan, så mötte jag en klass där läraren försökte tvinga en av eleverna att vara i tjejgruppen. Eleven stod i korridoren och grät när jag kom dit för att prata. Jag förklarade att hen får välja helt själv i vilken grupp hen vill vara, och det verkade lugna eleven. Det hela slutade med att eleven var i tjejgruppen, men för mig klargjorde situationen hur viktigt det är för unga att känna sig bekräftade och fria i att göra sina egna val.
Vilka är dina tre bästa tips när det kommer till att prata sex och relationer med unga i klassrummet?
– Alltid normkritisk, men inte bara normkritisk. Det handlar om att ha flera perspektiv i huvudet samtidigt, där normkritik är ett perspektiv, men inte det enda. Ibland måste vi släppa på det lite, för att göra oss begripliga. Sedan att våga vila i tystnad och låta eleverna såväl som oss själva smälta i samtalet. Och sist men inte minst, hellre att det vi gör blir bra än att precis allting kommer med. För då kommer inget med.
Sandra Dahléns bokips över julen:
Lisa och Lilly - en sann kärlekshistoria av Mian Lodalen.
– Den fyller en helt fantastisk lucka i svensk kvinnohistoria och lesbisk historia. Lodalen kan konsten att skriva sexscener, vilket inte alltid är lätt.
Text: Isabel Lind